Recept van Laura – worteltjestaart

worteltjestaart-1

Soms vraag ik me weleens af waarom er nog taarten met tarwe in de winkels liggen. Waarom er nog mierzoete gebakjes worden aangeboden. Want dit recept voor worteltjestaart laat toch echt zien dat het ook anders kan. Gezonder en met minder suiker. Deze taart zit qua samenstelling heel goed in elkaar: geen fabrieksbloem maar amandelmeel, geen geraffineerde suiker maar gezoet met dadels. En het bevat verse wortels, dus dat is schuldvrij genieten!

Lees verder

Recept van Laura – havermoutpap

 

Havermout-3

Havermout is terug van weggeweest. Waar we het vroeger alleen als pap aten, gebruiken we het nu in onze taarten, gebakjes, pannenkoeken en meer. Veelzijdig én gezond, want volgens een bericht op nu.nl leef je zelfs langer door het eten van havermout (zie het bericht onderaan deze pagina). Wetenschappers concluderen dat het eten van 28 gram per dag voldoende is om het risico op hartfalen met 9% te verminderen en het sterfterisico met 5%. Dus deze ouderwetse havermoutpap is wellicht de sleutel tot een lang en gezond leven!

En vanochtend kwam dit artikel online op nrcq.nl, over hoe één boek een hele industrie kan beïnvloeden. De bestseller De Voedselzandloper wordt gezien als de aanleiding van de afnemende broodconsumptie in Nederland, en het advies van de schrijver om meer havermoutpap te eten, wordt ook flink opgevolgd.

Lees verder

De wijnkelder van Laura

Haha, I wish dat ik een wijnkelder had! Ik heb niet eens een wijnkoelkast. Nee, ik bezit hooguit een aantal flessen wijn. Wel heb ik, naar aanleiding van de #30dagenzonderalcohol-challenge (lees er hier meer over) een lijst gemaakt met mijn favoriete wijnen. Want als ik nu een wijntje opentrek, wil ik wel dat het een heel lekkere is, geen supermarktwijn meer voor mij. Niet dat ik nu een wijnkenner ben, maar ik ben wel een wijnliefhebster!

Vandaar mijn favoriete wijnen op een rijtje:

Lees verder

Mode Voer – tassen-tic

De fotograaf Fulvio Bonavia krijgt – terecht – een plekje in mijn ‘ModeVoer’-categorie. Hierin komen de meest inspirerende food-art beelden voor die een lust voor het oog zijn. Dit keer geen hapklare mode items maar kunstige haute cuisine foods. Zijn fotoserie A Matter of Taste bevat alledaagse voorwerpen en accessoires voorzien van etenswaren. van blauwe bessen tot aan broccoliroosjes, van kiwischillen tot aan rijst. Er zijn heel veel mooie foto’s van zijn werk te vinden, maar laat nu alleen de tassen zien (ik heb namelijk ook een lichte tassen-tic).


Fulvio Bonavia-1
Fulvio Bonavia-3
Fulvio Bonavia-4
Fulvio Bonavia-5
Fulvio Bonavia-6

Recept van Laura – Bananenbrood

DSVL-bananenbrood

Het basisrecept: 3 x 3
Dit bananenbrood is verslavend en erg makkelijk te maken. Het recept is naar eigen wens en smaak aan te passen, het enige wat je hoeft te onthouden is 3 x 3. Wat bedoel ik daar mee? Ik gebruik altijd 300 gram meel, 3 bananen en 3 eieren: 3 x 3. Dat vormt de basis van het recept. Voeg daar nog een eetlepel bakpoeder aan toe en een scheut amandelmelk en klaar ben je. Variëren kan je met bijvoorbeeld het toevoegen van een handje rozijnen, cranberries en abrikozen. Ook vervang ik af en toe de bananen voor 300 gram pompoen (uiteraard gekookt, gepureerd en uitgelekt). Ook is een handje pompoenpitten erg lekker, of strooi havervlokken op de bovenkant voor een beetje crunchy bite.

Zo blijft bakken leuk en is het meer dan het afstrepen van een ingrediëntenlijstje, jij bent de kok, dus jij bepaalt wat je erin doet!

Wat zou jij nog toevoegen aan dit recept? Ik ben benieuwd!

DSVL-bananenbrood-1

De #30dagenzonderalchol-challenge is voorbij!

De laatste week van #30dagenzonderalcohol is achter de rug. Grappig om te merken hoe ver-schillend mensen kunnen reageren op deze challenge. Wanneer je op een feestje vertelt dat je niet drinkt krijg je altijd de vraag waarom. Alsof je tegenwoordig een goed excuus zoals een zwangerschap moet hebben om niet te drinken. Nou, er zijn ook gewoon mensen die ervoor kiezen níet te drinken. En dat is heel normaal. En zeker niet ongezellig. Het is juist heel prettig dat er mensen zijn die na een avond stappen nog achter het stuur mogen plaatsnemen om jou veilig naar huis te brengen.

Wijn

De afgelopen 30 dagen heb ik in ieder geval genoten van het frisse wakker worden en van de kater-loze dagen. Maar ik weet ook zeker dat ik vanavond ga genieten van een wijntje. En dat ik daarna ook nog kan kiezen voor een watertje.

Lees hier terug hoe week 1 was, week 2 en 3, en week 4.

Als afsluiter, geheel in stijl van de alcohol, de songtekst van Taio Cruz genaamd “Hangover”:

I got a hangover,
I’ve been drinking too much for sure
I got a hangover,
I got an empty cup, pour me some more

so I can go until I blow up,
and I can drink until I throw up,
and I don’t ever ever want to grow up,
I want to keep it going, keep keep it going, going, going, going…

Bewustzijn: food- & mindfulness

mindfull

TREND
In een artikel uit de Telegraaf van mei 2014 (oké, ik geef toe: ook ik lees die krant wel eens) wordt geschreven over een nieuwe trend in foodyland: bewustzijn. Geen volgespoten kip of fabrieksbrood met varkenshaar meer, maar duurzame koffie en biologische broccoli. (overigens is mindfulness niet alleen voor foodies; ook op mijn werk wordt er een cursus ‘mindfullness werken’ georganiseerd).

KWALITEITSBESEF
We leven nu in een tijd waarbij we een nieuw kwaliteitsbesef creëren: zo veel mogelijk in contact staan met wat we in onze mond stoppen. Dus lekker en gezond genieten met je volle verstand. Ook andere kranten berichten over deze food- en mindfulness trends waarvan de populariteit de laatste paar jaar exponentieel is gestegen. Waar het eerst een hype was, is het nu een trend en wie weet groeit dit straks uit tot onze voedingsnorm.

MISLEIDEN
We weten dat er al langer wordt geknutseld en gesjoemeld met ons eten. Er verschijnen steeds meer boeken over de (misstanden in) de voedselindustrie en ook door acties van bijvoorbeeld Wakker Dier winnen we steeds meer informatie over ons eten. Wakker dier reikt elk jaar de prijs voor meest misleidende producten uit de supermarkt uit. Zo kwam aan het licht dat de asperge-cremesoep van Honig geen echte asperges als ingrediënt heeft, maar een vingertopje aspergepoeder bevat. De andere 40(!) ingredienten zijn onuitspreekbaar en doordrenkt van E-nummers. En het meest misleidende product dat in 2014 het Gouden Windei ontving is het drankje Capri-Sun, oftewel sugar in a can of Sirup Can en niet zoals de verpakking beweert ‘vruchtensappen met bronwater’. (Wist je trouwens dat het van Coca-Cola is!). Goede voeding begint bij bewustwording: niet klakkeloos alles aannemen wat etiketten beloven, maar je goed informeren.

TIPS
Dat mindfulness eten niet alleen gaat over weten wát je in je mond stopt, maar ook hoe en hoeveel. Van je ouders kreeg je mee dat je altijd je bord moest leegeten en dat zijn we nog steeds gewend te doen, ongeacht de grootte van je bord. Ook kan een maaltijd soms voelen als een hardloopwedstrijd: klaar voor de start…af!
Luister naar je lichaam en neem zelf weer de controle over je eetsnelheid en portiegrootte. Zo ben je bewust bezig. Extra tips hiervoor zijn:

  • langzamer eten
  • verander van hand of eet met stokjes (uitdaging!)
  • neem kleiner bestek én een kleiner bord
  • eet hap voor hap en neem een pauze tussendoor
  • cravings naar iets te snacken? Probeer dit uit te stellen, want van uitstel komt hopelijk afstel

LUISTER NAAR JE LICHAAM
Zoals ik al eerder zei is het belangrijk naar je lichaam te luisteren. Eet niet op de klok maar eet wanneer je lijf daar om vraagt. En ieder lichaam is anders, dus een eetdagboek van iemand anders kopiëren is leuk, maar wat voor haar werkt hoeft niet voor jou te werken. Leer dus je eigen lichaam kennen en probeer mindful te eten.

mindfull