Tarwevrij ontbijten in Amsterdam

TARWEVRIJ ONTBIJTEN
Omdat ik tarwevrij eet, is het soms best lastig om buiten de deur ontbijten. Een ontbijt bestaat vaak uit brood, croissants of crackers. Dus toen mijn vriend Bar en ik afgelopen weekend in het Vossius Hotel aan het Amsterdamse Vondelpark verbleven, wilden wij een tarwevrij ontbijt nuttigen, en niet het standaard brood-ontbijt dat het hotel aanbood.

vondelpark3-amsterdam-5

Wandelend over het Vondelpark kwamen we bij restaurant Vondelpark3. Van buiten een prachtig monumentaal pand uit 1881, van binnen een heel vernieuwend interieur. Hun menukaart sluit aan bij deze mix: gerechten met een knipoog naar het Holland uit de oertijd, maar met verantwoorde ingrediënten van nu. Ik koos voor hun ontbijtje met biologische yoghurt met Gojibessen en hennepzaad, terwijl mijn vriend zijn tanden zette in de boerenomelet met oude kaas en landbrood.

vondelpark3-amsterdam-2

NIET KUNNEN KIEZEN
’s Middags besloten we (op aanraden van een tip uit ELLE magazine) te gaan lunchen bij REIN aan de Rijnstraat. Hun concept (eet jezelf jong) en kaart zijn volgens de levenswijze van de Voedselzandloper en Good Food Transition, met enkel puur en zuivere producten. De keuze voor één gerecht was moeilijk te maken, en daarom hebben we onszelf beloond met meerdere dingen (ja, we zijn grote eters).

OATHIES BIJ REIN
Van de diverse shakes – eventueel aangevuld met een collageen shot – tot aan de salades op de kaart, alles ziet eruit om te smullen. Onze favoriet? De oathies. Dit is brood zonder brood. Dat wil zeggen: er zit geen meel en tarwe in maar bestaat uit ruwe havermoutvlokken, sojabonen, bessen, lijnzaad en noten. Zo gezond en voedzaam dat we er meerdere van hebben gegeten. Hieronder de variant met pindakaas en banaan. Overigens verkopen ze die pindakaas daar ook.

oathies

REIN is echt een bezoekje waard, ze zitten aan de Reinstraat 58a en ze hebben ook net een tweede vestiging geopend aan de Wibautstraat 80-84 in Amsterdam.

Rein

Advertenties

Recept van Laura – koffiehavermout

Koffie + havermout = koffiehavermout

Dit is zo’n lekker ontbijtje, echt genieten! Koffiehavermout is een alternatief voor je gewone havermoutpap. En voor koffieliefhebbers is dit natuurlijk een win-win-situatie: én de smaak van verse koffie, én een vullend ontbijt. En ook erg fijn: dit is snel gemaakt. Het recept komt uit het boek Havermoutje, maar ik heb uiteraard wat aan het recept aangepast. Het boek is trouwens een echte aanrader, dit zal zeker niet het enige recept uit het boek zijn wat ik met jou ga delen.

koffie havermout 2

Lees verder

Tip van Laura – strooigoed

Huh? Strooigoed? Het is net Pasen geweest en ik heb het al weer over Sinterklaas? Nou, eigenlijk niet, ik heb het over strooigoed, maar dan bedoel ik niet pepernoten en schuimpjes. Ik heb het over rozijnen en moerbeien: lekkere ingrediënten die ik altijd over mijn yoghurt of smoothie strooi. Dat maakt het ontbijtje nét even wat spannender.

moerbeien rozijnen strooigoed

Benieuwd naar de voedingswaarde (per 100 gram) van de zwarte moerbei, rozijn, cranberry en goji bes? Hieronder een handig overzichtje:

voedingswaarde

Modevoer – Zoet!

Als ik denk aan ‘zoet’, dan moet ik direct denken aan de mierzoete kleur roze. Maar in deze ModeVoer laat ik zien dat zoet niet perse roze hoeft te zijn, en dat je ook heel andere associaties kan hebben bij deze overload aan sweetness.

Modevoer zoetmodevoer zoet 3modevoer zoet 2

modevoer zoet 4