Recept van Laura – Speculaascake

Dit is weer zo’n heerlijk recept waar geen dure superfoods aan te pas komen, maar gewone ingrediënten die je overal kunt kopen. En met deze gewone ingrediënten kun je een super lekkere cake maken!

speculaascake

Ingrediënten

  • 50 gr cashewnoten
  • 3 medjooldadels
  • 200 ml amandelmelk
  • 2 eieren
  • 20 el havermeel (mijn weegschaal deed het niet dus vandaar 20 eetlepels)
  • 1 el amandelpasta
  • 1 el cacaopoeder
  • 4 el palmsuiker
  • 1 el bakpoeder
  • speculaaskruiden
  • rozijnen

Snijd de dadels in stukjes en hak de cashewnoten klein, en zet ze samen in een kommetje onder een klein laagje water. Doe er een lepel amandelpasta bij, roer het door en zet dit voor ongeveer 30 minuten apart zodat het kan weken. Doe in een grote kom de havermeel, bakpoeder, cacaopoeder, speculaaskruiden en de suiker en meng dit goed. Daarna heb ik met mijn blender de melk en eieren gemixt samen met het dadel-cashewmengsel, en bij de droge ingrediënten in de kom gedaan. Roer dit goed door en doe je deeg in een met bakpapier beklede cakevorm. Strooi er nog wat rozijnen overheen en zet het voor 40-45 minuten in de oven op 200 graden. Laat de cake volledig afkoelen voordat je ‘m aansnijdt.

Kaneelcake

Zoals ik hierboven al schreef, deed mijn weegschaal het niet toen ik mijn havermeel aan het afwegen was. (terwijl hij het een half uurtje daarvoor wél heeft gedaan toen ik de cashewnoten aan het afwegen was). Deze keukenprinses heeft wel vaker last van een malfunction in de keuken, zoals een paar weken geleden, toen mijn oven weigerde dienst te doen. Maar na wat schietgebedjes kwam daar toch een ratelgeluid uit mijn trouwe oven en plots begon mijn grote vriend weer te werken. Mijn blijdschap was dus wel van korte duur, want deze keer diende een ander probleem zich aan: de weegschaal die niet wilde wegen. Tijd voor een nieuwe dan maar? Welke raad jij me aan?

Succes in ieder geval met jouw speculaascake, en eet smakelijk!

2 gedachtes over “Recept van Laura – Speculaascake

Geef een reactie

