Recept van Laura – pompoencake

Jullie weten misschien wel dat pompoen één van mijn favoriete groenten is, omdat het niet verveelt en op zo veel manieren te gebruiken is. Niet alleen in hartige maar ook in zoete recepten is het een heerlijk ingrediënt. Laatst plaatste ik nog het recept voor zoete pompoenbroodjes, nu heb ik pompoencake gemaakt.

pompoencake tarwevrij

Omdat ik vaak iets met pompoen maak, heb ik altijd gestoomde pompoen in mijn vriezer liggen, maar de meeste supermarkten hebben ook gewoon stukjes pompoen in de koeling liggen.

Ingrediënten

  • 175 gram gestoomde pompoen
  • 100 gram speltmeel
  • 1 ei
  • 1 ei vervanger (flax egg: 1 el lijnzaad met 4 el water)
  • 6 dadels
  • 2 tl bakpoeder

Wat moet je doen?

Snijd de dadels klein en laat even weken in warm water. Pureer dit samen met de gestoomde pompoen. Doe 1 eetlepel lijnzaad met 4 eetlepels water in een kommetje en laat dit even weken, dit is een eivervanger. (Ik had maar 1 ei liggen, vandaar de eivervanger.) Doe je ei en flax egg bij het pompoenmengsel en mix het goed. Doe het daarna in een kom en doe de droge ingrediënten (speltmeel en bakpoeder) erbij. Roer dit goed door en doe het mengsel in een cakeblik. Ik heb er twee kleine cakevormen mee kunnen vullen. Zet het voor 25 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden en je kunt een heerlijke pompoencake op tafel zetten! Helaas is de cake niet erg fotogeniek, maar wel erg lekker!

Pompoencake-3

Wist je trouwens dat pompoen heel goed voor je is? Uit onderzoek is gebleken dat het eten van groente en fruit ervoor zorgt dat je huid een mooiere kleur en glans krijgt. Dus pump je teint met pompoen en creëer dat gezonde kleurtje door middel van het eten van groente en fruit.

ppompoen

Een gedachte over “Recept van Laura – pompoencake

Geef een reactie

